Sa Costa Brava

Cursa gravel mirant el GPS

Sol es pot anar més ràpid, però en grup s’arriba més lluny!
(Cristina Dixit)

Saps si pots seguir un track en el GPS alhora que intentes anar ràpid en una cursa? Ho has provat? Jo no. L’aventura de saber si me’n puc sortir més o menys bé en una zona que no conec massa, em motiva. Aquesta és la meva excusa, si en fa falta, per apuntar-me. Repte físic i de concentració en l’orientació per no errar el camí.

El meu tanc. Trek 920. Una bicicleta d’aventura.

De les diverses opcions que es presenten, l’Adventure és un recorregut per pistes, llarg, per fer amb bicicleta gravel o btt i que no està marcat. Un s’ha de preocupar de pedalar però també de controlar en tot moment el GPS per no equivocar-se i fer més camí del necessari.

Verd: pista

Fitxa tècnica

Distància109km
Diferència altures1316m ascens
1294m descens
Tipus de superfíciePistes de terra
Exigència tècnica / dificultatBaixa
Exigència físicaAlta
Llocs per on passaPalamós, Corçà, Madremanya, Flassà, Torroella de Montgrí, Gualta i Peratallada.
Bicicleta
Índex IBP114
Temps7h04m

Descripció de l’itinerari

La sortida és de Palamós i ben aviat ja s’enfila per fer la primera de les dues pujades que hi ha al perfil. Pujada dura que ens mena direcció a Santa Maria de Bell-lloc fins arribar a Puig Cargol.

Pistes que semblen carreteres…

Fet ja un terç del desnivell de la jornada i després de circular una estona per la carena, s’inicia la baixada tot seguint el curs dels diversos torrents que anem trobant fins arribar a Cruïlles.

D’aquí cap a Corçà, Flaçà, Foixà, Verges i seguint un bon tros el curs del riu Ter, Torruella de Montgrí. Pobles als que ens acostarem però als que normalment no s’entra.

En l’últim tram de pujada

Passem per Gualtai pugem al Puig de la Font Pasquala, puuig que tot i la seva alçada modesta ens permet veure bones vistes de tota la plana empordanesa cap al mar.

Arribant a Peratallada, on hi ha un altre habituallament, encarem la part final del recorregut, en la que ens espera un altre terç de tot el desnivell, concentrat en una pujada que si bé mantinguda, no és tan dreta com la primera de la jornada i es deixa fer.

Una baixada ràpida cap a Vall-llobrega i ja estem quasibé altre cop a Palamós.

Valoració

Feta una vegada, no crec que repeteixi, com a mínim en la mateixa modalitat. Si bé la primera part és un recorregut bonic entre boscos i rieres, la resta perd interés i tan sols em va semblar que era fer quilòmetres.

Pel que fa als avituallaments, i tractant-se d’una cursa que no era competitiva, crec que podien ser més generosos i convertir-los en un petit punt de trobada i coneixença dels participants.

El meu record és haver pogut conèixer a dos participants, la Cristina i la Maria, amb qui vam compartir molta estona i alguna conversa.

Potser esperava que una cursa mirant el GPS i no competitiva seria més això, conèixer gent, llocs i descobrir els encants d’una zona a ritme de pedal. Ho vaig trobar a faltar.

Trams tècnics

L’itinerari proposat és quasi en tota la seva totalitat per pistes, majoritàriament en molt bon estat. No hi ha cap dificultat tècnica, tan sols es requereix habilitat per poder creuar les rieres, sobretot sense mullar-se els peus, que ens trobem i que degut a la pluja dels dies previs van amb molta aigua.

Observacions i comentaris

El grupet, anar fent…
  • Tinc entès que una part important de participants van abandonar i no la van acabar. 100km es fan llargs i s’ha d’anar per feina ja que no sobra gaire temps.
  • La cursa té tres parts: En la primera i la tercera es fa quasibé tot el desnivell amb una única pujada respectivament. La part central i més llarga és plana i per rodar.
  • És important concentrar-se en el GPS per no equivocar-se de camí per molt que vagis acompanyat i cal economitzar forçes.
  • Quasibé tota la jornada vam anar amb els peus molls per la quantitat d’aigua que baixava per tot arreu. Per sort no era un dia fred.
  • La zona de l’Empordà no era totalment desconeguda, fet que va fer que la part de descoberta no fos tant. (Pobles medievals del Baix Empordà en bicicleta gravel i amb bicicleta de carretera)
  • Al final de la última pujada tothom se sent campió, almenys del seu esforç. Pedalar acompanyat sempre és una mica més fàcil. Més gent a mirar el GPS per no despistar-se de camí, una roda a la que seguir, companyia i alguna veu a la que escoltar.