PR-135 Sender d’Artés

Volta al municipi

El Sender d’Artés (PR-135) és una ruta circular d’uns 20km i 500+m que dóna la volta al municipi passant per les masies més importants i permetent-nos conèixer la zona alhora que disfrutem de les vistes que ofereix.

És possible fer-lo amb bicicleta quasi bé en tota la seva totalitat. També es pot fer amb bici de gravel amb una mica més d’habilitat en alguns trams.

Per tal d’anar coneixent la zona on vivim i la seva història i poder apreciar el molt que podem gaudir i el llegat que cal preservar no hi ha millor manera que sortir de casa i viure-ho.

Font de les Tàpies

El sender del poble passa per diverses masies i diferents llocs d’interés en una ruta circular fàcil de fer que fins i tot es pot retallar convertint-la en dues voltes molt aptes per fer caminant o corrent sense fer molts km.

Degut a la quantitat de pistes que hi ha a la zona però també a la quantitat de camins senyalitzats, pot ser fàcil equivocar-nos en algun tram, tot i que fàcilment es pot tornar al track per un altre camí.

Fitxa tècnica

Distància20’5km
Diferència altures567m ascens
555m descens
Tipus de superfíciePista i algun corriol
Exigència tècnica / dificultatBaixa (té algun petit tram de dificultat moderada)
Exigència FísicaModerada
Llocs per on passaArtés, Can Vila, font de les Tàpies, cada i roureda de les Tàpies, el Canadell, Les Quingles, Torrecabota, La Ponça, el Mas, Salaberneda.
BicicletaCaminantCorrent
Índex IBP5670124
Temps1h47m

Descripció de l’itinerari

Un bon lloc per començar és al costat de la benzinera, a l’entrada del poble, on hi ha espai pels cotxes si es ve de fora. També hi ha bar, per si cal esperar o agafar força.

Marxem pel carrer Manresa fins a trobar el carrer Progés, on comença la pista, molt utilitzada per anar a fer la Paloma i porta de sortida ràpida al medi natural.

Sempre per pista, passarem pel costat de Can Vila en direcció a la Font de les Tàpies. Una font situada en una obaga que ve que val la visita. Si anem a peu o sóm MOLT tècnics podem intentar baixar a la font tot seguint les marques del PR.

Si preferiu anar sobre la bicicleta, recomano ignorar les marques de PR i seguir per la pista. D’aquesta manera creuarem el torrent tranquil·lament i hi accedirem per l’altra banda, que tot i que dret i un xic tècnic, és factible.

Reculem la baixada que hem fet per tornar a la pista i ens dirigim cap a la casa de les Tàpies des d’on ens queda una bona vista de Montserrat si el dia és clar.

Anirem tombant el cercle i ens encararem per anar a buscar la raureda de les Tapies. El creuem i per un sender anirem pujant suaument cap a la casa del Canadell.

Aquí hi trobem una petita rampa de pujada que possiblement ens farà apretar les dents. Es pot evitar donant la volta a la casa per la banda esquerre, on hi ha una pista que ens portarà al mateix lloc.

Aquest és un dels llocs on ens podem despistar del recorregut: Les marques ens manen per una pista que ens portarà a la casa de les Quingles, tot i que el recorregut marcat al GPS i mapes ens fa passar per una pista paral·lela que ens acostarà al mateix lloc.

Ermita davant de Torrecabota

Seguint les marques passem per davant mateix de la casa de les Quingles, i sino un xic més allunyats. En qualsevol cas són dos possibilitats que van paral·leles.

Seguim, sempre per pista cap a la casa de Torrecabota, punt més alt d’aquesta primera part i on ja començarem a baixar per un corriol fàcil però rocòs que ens porta a la carretera de Calders, que hem de creuar.

Panoràmica de la vall de la riera de Malrubí i la serra de les Guixeres.

Per la pista que hi ha ben bé a davant baixem ràpid i directe fins a arribar a l’extrem nord del poble on trobem la pista que ens porta a la Ruca.

Si deixem la volta aquí haurem fet uns 10km, una volta perfecte per fer caminant o corrrent en poc estona.

En bicicleta seguirem per la vall cap al nord uns 3’5km. Girem a l’esquerre i passem perl costat de la Ponça anant a buscar pas fins a la riera de Malrubí. Comença la pujada més dura que ens fa passar per davant del Mas i ens puja fins a la serra de les Guixeres.

Una estona de pla per recuperar-nos i aviat girarem a la dreta per baixar altre cop cap al Riu Sec. Aquesta zona es va cremar en l’incendi de 2017 i tot just ara estan tallant els pins cremats.

No acabarem d’arribar al Mas Salabernada ja que per un corriol fàcil tornarem a creuar el Riu Sec i iniciarem una pujada un xic tècnica i dreta per tornar a l’alçada es d’on veurem el poble des de la seva vessant nord.

Arribant al poble al finalitzar la ruta.

L’itinerari encara ens farà creuar altre cop la riera de Malrubí on ens espera una última pujada fins a entrar al poble.

D’aquí i pels carrers del poble tornerem al punt d’inici.

Llocs d’interés

• CAN VILA: Masia típica catalana del s.XIV. Restaurada i lloc per fer celebracions i menjars en un bon entorn i amb facilitat per arribar-hi amb cotxe. Disposen de monitors pels nens.
  • FONT DE LES TÀPIES: font de gran bellesa situada al torrent de les Tàpies, amb una cascada de 30m i un petit gorg.
    CASA DE LES TÀPIES: Masia típica catalana situada en un pla i amb molt bones vistes de la zona i de Montserrat. Consta de dos cossos: la residència dels propietaris i la dels masovers. Té una petita capella i un campanar.
    BOSC DE LES TÀPIES: Petita roureda al costat est de la casa de les Tàpies amb una cinquantena d’exemplars.
    EL CANADELL: Masia pairal del s. XVII totalment restaurada i envoltada de natura, molt propera a la carretera i ideal per trobades de colles i celebracions. Disposa de monitors i d’una granja infantil.
  • LES QUINGLES: Casa d’agroturisme i restaurant on es poden realitzar dinars i celebracions.
  • TORRECABOTA: Masia del s. XVI amb amb bones vistes de la comarca. Restaurada i actualment és una casa de turisme rural ideal per relaxar-se i conèixer l’entorn. Ben connectada.
  • LA PONÇA: Allotjament rural amb modalitat de masoveria. Destinat a famílies o grups d’amics amb ganes de desconnectar.
  • EL MAS
  • Serra de les Guixeres.
  • MAS SALABERNADA: Masia típica catalana del s.XIV. No hi passarem directament però la veurem, ja que hi passem aprop.

Trams tècnics

• La baixada a la Font de les Tàpies pel PR la considero molt tècnica o impossible amb btt (per mi segur). Així que proposo arribar-hi pel camí de sortida de la font (un camí un xic tècnic per mi).
  • Can Canadell: hi ha un petit tram fort de pujada que exigeix i que si volem podem evitar vorejant la casa per l’esquerre, per pista.
  • La baixada des de la Serra de les Guixeres cap al riu Sec i Can Salabernada. Es va cremar en l’incendi de 2017 i estan tallant els arbres. Hi ha fustes i branques per tot arreu. El que eren uns corriols ara és pista. El tram final que porta al riu Sec és dret a l’hivern pot estar gelat. (Tot i ser molt factible de baixar a mi m’hi falta confiança, sobretot si penso el que pot passar al mirar a la banda esquerre.)

Observacions i curiositats

En vermell el track que hi ha a la pàgina web de PR i en blau, el marcat sobre el terreny.
  • El track del PR que hi ha penjat a la pàgina web de la Federació no coincideix amb el marcat sobre el terreny, ja que et fa pujar a Calders i baixar per un corriol que hi ha al costat del cementiri fins a trobar la pista que porta a la Ruca.
  • De fet, el recorregut tampoc coincideix amb el que apareix a diversos mapes de format digital.
  • A la zona de baixada cap al Riu Sec hi havia hagut un corriolet molt bonic que amb els treballs forestals ha desaparegut. Ara hi ha una pista i moltes branques.