Núria

Pont de Daió – Coma de Vaca – Camí dels Enginyers – Camí vell de Núria

Recorregut circular per descobrir la zona de Nuria. Pujada per la vall de Coma de Vaca i baixada pel camí vell tot passant perl camí dels enginyers on alguns cables i passamans pere aportar seguretat dónen una mica de caràcter a la volta.

Pujant de Coma de Vaca cap a Núria

La volta deu ser una de les clàssiques de la zona. Una d’aquelles rutes que tenen una mica de tot…pujadeta on segons el fort que estiguis fins i tot pots fer amb alegria, algun tram tècnic on una relliscada es pagaria cara, corriols plans per córrer amb la muntanya a una banda i aire a l’altre… i tot per una zona amb vistes immillorables.

Mapa esquemàtic de la ruta. (Magenta: ruta proposada. Cyan: variant per baixar a Queralbs, més corredora)

Fitxa tècnica

Distància26km
Desnivell1260m ascens
1284m descens
Exigència tècnica /dificultatModerada (algun pas estret i amb precipici ben assegurat amb passamans)
Exigència físicaAlta (desnivell i terreny de muntanya)
Tipus de superfícieSender i corriol de muntanya
Llocs per on passaPont de Daió, salt del Grill, refugi de Coma de Vaca, camí dels enginyers, Núria, Cami Vell,
CaminantCorrent
Índex IBP146304
Temps5h12min

Descripció de la ruta

Salt del Grill

Des del Pont de Daió es creua el riu i s’inicia el camí que puja cap a Coma de Vaca. Al primer pontet / passarel·la que es creua, a mà esquerre hi ha el Salt del Grill, que bé mereix fer els 10m que el separen del camí.

Es va pujant per un corriol que es deixa córrer fins a creuar un altre pontet que, tot i no fer gràcia als que les altures ens afecten, puc constatar que aguanta.

Pontet rústic

Aquí el camí comença a serpentejar, ara sí, cap amunt fins que ja veiem el refugi de Coma de Vaca. Veure’l i arribar-hi no és el mateix ja que haurem d’anar a fer una mica de volta per perdre altitud i creuarem un altre pontet per poder treure el cap a dins d’un dels refugis que no em faria res guardar.

Refugi de Coma de Vaca

Darrera mateix del refugi marxa el “Camí dels Enginyers”. Coincideix amb el GR 11.7, així que anirem trobant marques vermelles i blanques. Cap pèrdua. Si us sortiu del camí…malament. Amunt hi ha una paret de roques escarpades i avall…aire i finalment…el terra.

És un camí espectacular. Amb alguns torrents que el creuen on podrem agafar aigua si cal i algun pas on s’ha de grimpar una mica, equipat, per si de cas, amb un cable.

Llarg flanqueig fins arribar a Núria

El camí segueix i sembla que Núria s’amagui de nosaltres…però al final l’acabarem trobant. 9km (de muntanya!!! Es tarda una mica…)

Baixem al Santuari esquivant els turistes que, depenent del dia, poden ser més o molts. Allà hi ha una altra font, fresqueta i sempre agraïda.

Per baixar hem seguit el Camí vell de Núria (GR11). Camí amb bastantes pedres on millor vigilar on poses els peus. Passem per dos “refugis”/baumes al costat del camí i que en cas de mal temps…

Nosaltres, per tancar el cercle, ens hem desviat al Pont de Cremal cap a l’esquerre per un corriol que baixa cap a la Central de Daió i on, a trams, t’acabes discutint amb la vegetació.

També pot ser una bona opció acabar de baixar pel GR11 fins a Queralbs i retornar uns 3 km per carretera fins al cotxe. Segurament per aquesta banda correreu més…

Trams tècnics

L’itinerari no presenta cap dificultat tècnica, tan sols el desnivell i el fet que és en alta muntanya, subjecte a canvis meteorològics importants i ràpids.

El camí dels enginyers és estret i en alguns trams un xic aeri però està assegurat amb cables i passamans que dónen suport.