La serra de Castelladral

Pedalant entre dues conques: la del Llobregat i la del Cardener

Balsareny – Súria – Castelladral – Serrateix – Viver – Navàs – Balsareny

La Serra de Castelladral es troba situada enmig de les conques del Llobregat i del Cardener. La zona ofereix unes magnífiques panoràmiques de la zona fins als Pirineus. Les carreteres de la zona són poc transitades i molt tranquil·les, perfectes per fer cicloturisme gaudint de la vista.

Mapa esquemàtic de l’itinerari. (Groc: poc trànsit, magenta: trànsit modeerat)

La ruta que es proposa al llibre “Cicloturisme per Catalunya, 50 itineraris amb bicicleta de carretera” de Carles Sans i Ravellat és una volta circular que es pot iniciar a Súria. L’itinerari proposat té una distància inferior als 50km (48’7km) i un desnivell de 700+. Tot plegat una sortida amb un índex IBP de 36 i una dificultat baixa.

Fitxa tècnica

Proposta Fet des d’Artés
Distància50km95km
Desnivell700m+1110m+
Exigència tècnica / dificultatBaixaBaixa
Exigència físicaBaixaModerada
Índex IBP3679
Temps4h 11m
Llocs per on passaArtés, Sallent, Balsareny, Vilaredes, Súria, Castelladral, Serrateix, Viver, Navàs, Balsareny, Sallent i Artés
Tipus de superfícieCarretera en bon estat.

Descripció de l’itinerari

Jo adapto la ruta per poder sortir des de casa amb bicicleta. Després de trobar-nos amb els companys pugem cap a Sallent per la via de servei del costat de la C-16. Seguim amunt fins a Balsareny on enllacem amb la ruta que ens proposen.

Companys de sortida

Només sortir de Balsareny ja pugem cap al coll del Serrat del Pujot, a la zona coneguda com les Vilaredes. Una pujada que es deixa fer, sense presses i encara majoritàriament sota de l’ombra que ens ofereixen els pins que poblen les dues bandes de la carretera. Baixem direcció a Súria on podem parar a omplir aigua si el dia és calorós.

Aquí s’inica la pujada cap a Castelladral, una pujada llarga i mantinguda d’uns 10 km que es deixa fer si un no es passa de ritme. Anem guanyant alçada a mesura que la calor es nota menys.

Un cop dalt de la serra la carretera va “planejant” tot i que fa més cap amunt que pla… Arribem a Serrateix i ens dirigim cap a Viver. Ara sí, anem més estona cap avall que amunt.

Baixant cap a Navàs

Al anar baixant cap a Navàs un es torna a trobar la calor que havia deixat enrere al pujar.

Per la carretera del costat de la C-16 baixarem fins a Balsareny i retornarem a casa pel mateix camí.

Al final, la nostra variant de la ruta proposada al llibre en el meu cas (sortint d’Artés) ha estat d’uns 95km i uns 1100m+. Hi hem tardat 5h comptant les parades que hem anat fent. Índex IBP de 79. Dificultat Mitjana.

Trams de risc

És un itinerari per carretera, així que el possible risc pot venir amb altres usuaris de la via. En la major part de l’itinerari ben pocs cotxes trobarem però cal estar atents a la possibilitat de trobar-nos algun tractor inesperat. Al travessar els pobles hi ha més trànsit i cal vigilar més.

Observacions i curiositats

• El dia que la vam anar a fer estaven fent obres en un pont i la carretera estava tallada. (Es podia passar pel costat)
  • La zona és calorosa a l’estiu. Cal tenir-ho en compte i sortir dora per evitar la màxima calor. O portar molta aigua…
  • A la tarda acostuma a bufar una mica de marinada que sempre ve de cara quan es retorna a casa.
  • Fent els últims quilòmetres sol cap a casa, m’adono que estic somrient tot recopil·lant les sensacions viscudes i compartides amb els amics durant la matinal. La converses que hem anat tenint, les vistes de les que hem gaudit, els esforços que hem compartit,… M’agrada i això fa que tingui ganes de tornar-hi.