Pous de glaç i gorgs amagats

Refresca’t a Salelles (Sant Salvador de Guardiola)

Gorg dels Esparvers (riera de Rajadell)

Al sud de Manresa, en direcció a Montserrat, darrere de la Torre Santa Caterina hi passen dues rieres, la de Rajadell i la del Cornet, que creen unes raconades que bé que val la pena passejar-hi. Algun pou de glaç i diversos gorgs que en altres temps bé que convidaven a un bany, ara segueixen sent bonics de mirar, sobretot després de pluges.

El meu avi, avui ja difunt, té una casa de pagès a la zona de Salelles on acostumàvem a passar els estius amb la bici amunt i avall per camins i caminets fins a quedar ben rebentats i molts cops, ben estarracats. En aquestes caluroses contrades vaig aprendre a anar amb bici i, sobretot, a aixecar-me cada cop que queia.

Com que córrer s’ha posat més de moda que caminar i jo també em deixo influenciar, he anat tornant als meus inicis, quan aprenia a anar amb bicicleta i he reexplorat la zona.

Mapa esquemàtic de l’itinerari (en verd:pista, en cyan: corriol)

La volta és ideal per fer-la sortint de Manresa a córrer una estoneta, per entrenar alhora que es gaudeix.

Fitxa tècnica

Distància14km
Diferència altura420m ascens
421m descens
Exigència tècnica / dificultatNul·la
Exigència físicaBaixa
Tipus de superfíciePista i corriol
Llocs per on passaManresa, riera de Rajadell, riera del Cornet,
Mas Oller.
BicicletaCaminantCorrent
Índex IBP405294
Temps3 hores1h 40min

Descripció de l’itinerari

La ruta és circular i es pot començar de diversos llocs però si sóm de Manresa, la proposta és començar-la des del Pont Vell. Marxant cap a la Guía anem pujant fins poder devallar cap a la riera de Rajadell (o del Xup).

Gorg de les Escaletes (riera de Rajadell)

En arribar-hi el que ens trobem al davant és el gorg de les Escaletes. Aquí entre moltes marques veurem unes de grogues que, més o menys, marquen el camí a seguir. Anirem seguint el curs descendent de la riera fins trobar el següent gorg, el dels Esparvers.

Giera del Cornet o de Sant Salvador

Al trobar el pal indicador agafarem el corriol que, primer ens mana cap al pou de gel i ens fa pujar cap a la carena, passant pel costat del cingle. Un cop dalt als plans de Montlleó baixarem primer per pista i per corriol el tram final, cap a la següent riera, la del Cornet o Sant Salvador de Guardiola.

Ja a la riera i després de creuar-la intentant no mullar-nos els peus per unes passeres que es mouen totes, anirem seguint un corriol que es separa una mica de la riera fins que una mica més endavant ens hi tornem a apropar.

Gorg de l’Oller (riera del Cornet)

Creuarem pel mig un camp d’arbres ben arrenglarats i seguint les marques grogues anem pujant pel costat de la riera tot passant diversos gorgs: el Salat, el de l’Oller,…fins que ja a la banda dreta de la riera, el camí gira amunt i a la dreta en direcció a la Masia Vella. D’allà baixarem per pista fins als boscos de sota el Mas Oller.

Aquí jo acostumo a deixar les marques grogues i marxar a la dreta per una pista que va pujant cap als plans de Montlleó i des d’on es poden contemplar millors vistes.

Ja a dalt dels plans trobarem un corriol a l’esquerre que ens portarà de baixada cap a la casa de Cal Cisteller que intento passar tan allunyat com puc degut als gossos que sento a bordar.

Direcció al gorg de les Escaletes…al capvespre.

Seguint la pista arribarem a una altra riera, bé, una rasa per on baixa aigua tan sols quan plou, al costat de Cal Gasparó; una casa rehabilitada de fa poc.

Per la llera de la riera, de pedra anirem seguint i agafant un caminet de pujada per creuar altre cop fins arribar al Gorg de les Escaletes i refer el camí de tornada cap a Manresa.

Si es volen seguir les marques grogues…cap problema. Anireu a parar al mateix lloc. Uns hi aniran per la vall i els altres per la carena.

Si preferiu sortir de la zona de Salelles (benzinera)…serà un xic més curt (10km aprox.) i amb un millor final ja que podreu acabar fent una cerveseta sota els pins del bar.

Des de la betzinera creuarem la urbanització en direcció a l’est fins al final. Allà hi ha una pista i quan comença la baixada marxem pel camí de l’esquerre, tallat amb un gual de terra perquè no hi passin cotxes. Es transforma en corriol i ens porta cap a un camp del Mas Oller que aviat deixem entrant altre cop a una pista. Després de la baixada i abans de creuar el petit torrent de l’Oller, trobarem les marques grogues. Les podem seguir o fer la variant proposada marxant per la pista de la dreta i posteriorment esquerre i així anar a buscar la carena. I ja està…la resta és igual…

Si teniu la sort d’anar-la a fer quan hi ha aigua veureu els gorgs i entendreu perquè em va agradar…i potser us mullareu els peus en creuar!

Llocs d’interés

• Gorg de l’Oller
  • Mas Oller

Trams tècnics

La ruta és majoritàriament per camí i alguns trams de corriol poc tècnic. Cal parar atenció a la baixada per corriol cap a la riera de Rajadell on es possible relliscar. També al creuar la riera, o us mullareu els peus.

Observacions

• Tinc entès que al llarg del recorregut hi ha dos pous de gel. Jo tan sols vaig trobar l’evident. L’altre encara el busco cada cop que hi passo…
  • Em van dir que les marques grogues les van posar inicialment els membres d’un CAU o Mijac que es va dedicar a marcar la ruta. Gràcies.
  • Una publicació recent de l’Anella verda diu que el 2018 l’itinerari es va marcar amb ratlles verdes i que actualment s’ha senyalitzat amb estaques verticals.