Pobles medievals del Baix Empordà

Ruta turística amb bicicleta gravel

Itinerari per conèixer i descobrir nous llocs…i no cal que siguin gaire llunyans…poden ser al costat de casa, racons per on pots haver passat abans però potser massa ràpid, oblidats o menystinguts per ser massa pròxims o enmig d’altres zones que desperten més interès en aquell moment…

El Baix Empordà és una zona que, lluny de les muntanyes de rellevància, a la que la comences a conèixer et motiva a repetir.

La ruta triada, els pobles medievals del Baix Empordà. Una petita joia del cicloturisme, habitual pels de la zona. Un itinerari circular per carreteres terciàries amb poc o molt poc trànsit, camins de grava i desnivell quasi bé nul apte per tots els públics.

Mapa esquemàtic de l’itinerari. (En verd: pista o sender, en groc: carretera amb poc trànsit)

Fitxa tècnica

Distància60km
Diferència altura434m ascens
334m descens
Exigència tècnica / dificultatNul·la
Exigència físicaBaixa
Tipus de superfíciePistes i carreteres amb poc trànsit
Llocs per on passaPals, Gualta, Serra de Daró, Fonolleres, Parlavà, Rupià, Púbol, Monells, Castell d’Empordà, Ullastret, Peratallada
Índex IBP40
Temps5h 50min (amb caaaalma)

Descripció de l’itinerari

Sortim de Pals on hem fet nit. Ens dirigim cap als Masos de Pals per camins paral·lels a la carreteraper intentar evitar el trànsit de la carretera.

Per una carretera terciària on tan sols ens creuem amb algun tractor o gent correntens dirigim cap a Gualta, tot enllaçant pistes i trams de carreteres que semblen més una via de servei entre pobles.

D’allà anirem cap a Serra de Daró i Fonolleres sense veure cotxes ja que tots passen per la carretera paral·lela però allunyada del nostre pas.

A Parlavà ens trobem amb els cotxes però tan sols els veiem passar, ja que sempre tenim pas per alguna via que fa que no ens trobem obligats a compartir camí amb ells.

Pel camí vell de Girona a Begur arribem a Rupià, i iniciem una pujadeta que s’acaba al creuar la carretera C-66 (punt més alt de l’itinerari).

Anirem fins a Monells per pista. D’allà i tot vorejant el Rissec ens dirigim a Castell d’Empordà després de creuar altre cop la carretera Girona – Palamós (C-66).

Visitem Ullastret i ens dirigim cap a Peratallada per pista i alguna pujadeta.

Un tram de pista i un altre de carretera rural ens separen del punt d’inici.

Itinerari familiar

Llocs d’interés

A vegades alguns dels pobles pels que passes són quatre cases, altres més grans. Tots amb el seu encant. Així que a cada poble, hi donem una volta per descobrir-los una mica. Tots els pobles per on passsa l’itinerari són interessants de visitar

• Pals
  • Peratallada
La plaça de Monells

Trams de risc

• Els propis de circular per dins els pobles ja sigui amb la gent que no mira o amb cotxes que tampoc.
  • El creuament de l’itinerari amb una via més transitada com la C-66 després de Rupià i Monells.

Observacions i curiositats

• La colla amb la que vam fer l’itinerari són gent que normalment no va amb bicicleta però amb ganes de conèixer i de passar un bon dia pedalant tranquil·lament.
  • Ens sorprèn trobar camps d’arrós també a fora del Delta de l’Ebre.
  • Vam dinar a Monells. Molt recomenable ja que la plaça porxada és un lloc realment bonic i agradable.
  • Al no tothom del grup estar habituat a anar amb bicicleta, al fet que vam anar parant i descobrint i que ens ho vam agafar amb calma,… quasibé arribem de fosc. Vam tallar ben just.
  • Alguns pobles són tant petits que no tenen serveis on comprar un refresc o un esmorzar.
Capvespre abans d’acabar l’itinerari.