Volta al Moianès

Descobrint la nova comarca

El Moianès és comarca. Una reclamació històrica que ja fa cert temps que és realitat. L’itinerari proposat ens permetrà recòrre-la, tot i que degut a les poques carreteres que té creuarem a altres comarques com el Bages i el Vallès Occidental.

Artés – Avinyó – l’Estany – Moià – Castellterçol – Granera – Monistrol de Calders – Artés

La volta ens permetrà disfrutar de, majoritàriament, carreteres tranquil·les per una ruta molt interessant de fer. Tan sols té un però: la carretera de Moià a Castellterçol és d’aquelles que un preferiria no fer degut al trànsit i la velocitat a la que van i l’amplada de la via. De tota manera, l’itinerari bé que val passar la molèstia. Molt recomenable.

Mapa esquemàtic de l’itinerari. (Color groc: poc trànsit, magenta: trànsit moderat , vermell: trànsit alt)

Itinerari extret del llibre “Cicloturisme per Catalunya, 50 itineraris amb bicicleta de carretera” de Carles Sans i Ravellat.

Pujada mantinguda fins a l’Estany, punt més alt de l’itinerari.

Fitxa tècnica

Distància77’85km
Diferència altura1294m ascens
1283m descens
Exigència tècnica / dificultatBaixa
Exigència físicaMitjana
SuperfícieCarretera en bon estat
Llocs per on passaArtés – Avinyó – l’Estany – Moià – Castellterçol – Granera – Monistrol de Calders – Calders
Índex IBP75
Temps3h30min

Descripció de l’itinerari

Al ser una volta circular, evidentment el podem començar des d’on vulguem depenent d’on vinguem. Jo l’he iniciat a Artés i he anat seguint la mateixa direcció proposada, en sentit de les agulles del rellotge.

L’itinerari transcorre per una carretereta més o menys planera fins a Avinyó on comença una pujada contínua fins a arribar a l’Estany per carretera poc transitada i tranquil·la des de que es va construir l’Eix Transversal (C-25).

Arribant a Moià iniciarem el tram més “lleig” fins a Castellterçol, tram de carretera estreta, molt trànsit i cotxes que passen molt ràpid. Allà, tornarem a la calma arribant a Granera altre cop per carreteres tranquil·les i solitàries.

Alguna rampa una mica forta per arribar al coll de la Creueta, planejar per la carena fins al coll de Lligabosses i baixada cap a Monistrol de Calders abans de fer la última pujada fins a Calders i la baixada final fins a Artés.

És un itinerari en que cal mesurar bé les forces perquè no es faci més llarg del compte. Un ritme inicial elevat pot fer que patim en el tram final, ja que si bé no hi ha cap pujada excessivament dura, és de pujada mantinguda.

En cas d’anar apretat de temps o físicament es pot retallar l’itinerar a Moià, agafant la carretera que porta a Calders, de baixada. Aquí els cotxes van rapidet, tot i que amb bicicleta també.

Per mi, aquest és un dels itineraaris que val la pena fer tot i el tram inevitable de Moià a Castellterçol.

Trams de risc

• El tram de més risc és la carretera que va de Moià a Castellterçol en que hi ha tràfic dens, el voral és petit o inexistent i els cotxes passen bastant ràpid. Recomano passar-lo el més ràpid possible i seguir gaudint de l’itinerari a partir de Castellterçol, on retorna la calma.

Observacions i curiositats

• La zona propera a l’Estany és més humida que la resta. Pot ser que faci calor a tot arreu i allà s’hi estigui bé. Pot ser que faci un sol radiant i en aquella zona ens mullem.
  • Amb la construcció de l’Eix Transversal (C-25) les carreteres de la zona són un indret perfecte per anar amb bicicleta ja que quasi tot el trànsit passa per la via ràpida i aquestes han quedat com a vies de servei i de comunicació entre pobles, molt poc transitades.
  • Trobarem pocs cotxes però cal anar amb compte perquè els cotxes tampoc esperen trobar a ningú i pot ser que, coneixedors de la carretera, vagin ràpids.
  • És un itinerari per fer amb grup i poder anar xerrant, tranquil·lament.
  • La part més nord es circula per sota l’ombra dels arbres que hi ha al costat de la carretera, aspecte a tenir en compte en dies calorosos d’estiu.
  • A tots els pobles hi ha font per poder agafar aigua.
  • La zona de Granera és un lloc caloròs però ben macu. La carretereta per accedir-hi és de les que valen la pena.