Puig Gili (622m)

Una de les 3 carenes més maques del Bages per gaudir del sostre del Pont de Vilomara

El Puig Gili amb 622m és el punt més alt del Municipi del Pont de Vilomara i Rocafort. Ja dins del Parc Natural de la Sant Llorenç del Munt i de la Serra de l’Obac, no deixa de ser un turonet que pren rellevància i s’ha de fer ja que és en la seva serra que hi trobarem una de les tres millors carenes que té el Bages.

L’itinerari proposat busca una pujada per pista, suau i tranquil·la tot coneixent algun indret d’interès com les Baumes Roges, per deixar la cirereta de la sortida pel final, de baixada, per gaudir-la plenament.

Fitxa tècnica

Distància12,7km
Diferència altures520m ascens
540m descens
Exigència tècnica / dificultatBaixa
Exigència físicaModerada
Tipus de superfíciePista i corriol
Llocs per on passaCasa Nova de Sant Jaume, les Baumes Roges, Puig Gili, carena Puig, Gili
BicicletaCaminantCorrent
Índex IBP6062110
Temps3h 25min
(amb alumnes)
1h 40min
(CaCo)

Descripció de l’itinerari

Casa Nova de Sant Jaume. Els mestres reconeixent el recorregut

Sortim del Pont de Vilomara i marxem per la pista que ens porta cap a Casa Nova de Sant Jaume, abandonada i amb algunes tines visibles al costat de la casa. Allà baixarem i creuarem la riera per seguir per pista pel solei, guanyant alçada mica en mica.

Anirem trobant més tines al llarg de tot el recorregut, testimonis històrics d’un passat vinícola actualment desaparegut i engolitper una vegetació abundant que creix sense mesura després dels incendis passats.

Tines al costat del camí de pujada

Trobarem les Tines del Lluca i una mica més endavant les de les Ratapinyades, alguns quasi tapades per la vegetació.

Agafem la pista de l’esquerre que s’enfila una mica més i al següent trencall la de la dreta en una corba molt marcada. Seguim amunt, guanyant desnivell fins que, a mitja pujada trobem una entrada a la dreta que ens porta per a les Baumes Roges, un bé cultural d’interès local.

Les Tines de les Baumes Roges.

Tornem a la pista i seguim amunt sempre per pista. Al arribar a dalt del Puig Gili passarem pel costat d’una bassa que recull l’aigua i és utilitzada contra els incendis.

El cim oficial ens queda a l’esquerre de l’esplanada però ple de vegatació i amb pitjors vistes de les que tenim si ens quedem al final de la pista.

Des d’aquí podem observar tot el que hi ha des de l’est fins a l’oest, passant per la sempre present Montserrat.

A l’est hi tenim Can Casasaies, (vista a la ruta de la Vall del Flequer), el Montcau, el Paller de Tot l’Any, i a la carena que tenim al davant mirant al sud, hi podem intuir el Camí Ral que portava a Barcelona.

Baixant per la carena del Puig Gili amb les últimes llums del dia.

Reculem una mica de pista i ara sí, disfrutem d’una de les millors carenes de la zona. Per un corriol ben marcat ens deixem caure, amb precaució i control, per unes rampes a vegades molt dretes i plenes de pedres que ens poden fer relliscar. Aixequem el cap quan podem per gaudir de la vista, que no troba límit cap a l’oest.

Tres quilòmetres pel fil de la carena. A la banda dreta la Vall del Flequer amb les seves tines. A la nostra esquerre, el camí de pujada que ve per la vall i a la següent carena el Camí Ral. Recte, al nostre davant, el Pont. I anar baixant… fins trobar altre cop la riera de Casa Nosva i, seguint-la, el Pont.

Llocs d’interés

• Casa Nova de Sant Jaume: Tinc entès que l’hereu de Sant Jaume de Vallhonesta va arribar a un tracte amb algun dels seus germans i li va cedir una part de terra al costat de la riera. Allà, el germà s’hi va establir i va construir la Casa Nova.
  • Baumes Roges: Les tines de les Baumes Roges del Pont de Vilomara i Rocafort és un conjunt de construccions formades per tres tines, dues barraques i dues edicicacions auxiliars col·locades sota unes baumes que li fan de coberta.

Trams tècnics

L’itinerari no té cap dificultat tèncnica si bé caldrà anar amb compte durant la baixada per la carena ja que és fàcil relliscar si no es controla bé els peus i la velocitat.

Observacions i Curiositats

• L’itinerari és una sortida amb els alumnes de sisè de l’escola Pompeu Fabra del Pont de Vilomara que es fa cada any per celebrar el dijous llarder, tot i que la fem el divendres (si es feia el dijous,molts alumnes no venien a l’escola el divendres perquè deien que estaven cansats)
  • El tram de corriiol de final de la carena actualment és una pista en molt bon estat, oberta recentment i suposo que per fer més accessible el pas de les emergències en cas d’incendi. És una petita llàstima ja que era una part ben bonica.