Pel sud del Lluçanès

Pedalant tranquil·lament pel nord del Bages i el sud del Lluçanès

Entre Eix del llobregat (C-16) i l’Eix transversal (C-25) hi ha tot un territori al que cal endinsar-s’hi per tal de conèixe’l. Apartat de les ràpides vies de comunicació hi ha tot de carreteretes en bon estat i normalment tranquil·les per gaudir de la bicicleta sense presses, descobrint i gaudint. Uns espais on tan sols els cotxes dels locals i alguns que, com nosaltres però amb cotxe, van també a descobrir.

La ruta que planteja el llibre «Cicloturisme per Catalunya», de Carles Sans i Ravellat s’inicia a Avinyó i va fins a Prats de Lluçanès tot passant per Sant Feliu Sasserra. Allà tomba a l’esquerre per dirigir-se cap a Navàs, passant per Gaià. I a Balsareny es torna a trencar a l’esquerre per fer un darrer coll que ha de permetre tancar la volta altre cop a Avinyó. En total uns 58km i uns 810+

Fitxa tècnica

Exigència físicaBaixaModerada
Índex IBP4172
Temps2h 30 min4h 8min
Tipus de superfícieCarretera en bon estat
Llocs per on passaAvinyó, Sant Feliu Sasserra, Prats de Lluçanès, Gaià, Navàs, Balsareny.

Descripció de l’itinerari

Jo inicio l’itinerari a Artés. Sortim en direcció a Avinyó, on podem trobar una mica més de trànsit al passar la sortida de l’Eix Transversal i fins al poble.

Des d’allà, el recorregut que va pujant suaument fins a Prats on no acabarem d’entrar, ja que agafarem la carretera que marxa a l’esquerre en direcció a Gaià.

Seguirem pujant fins arribar a l’alçada de Santa Pau de Pinós on comença una llarga baixada fins a Navàs. Allà i fins a l’entrada de l’eix hi trobarem més cotxes i amb una mica de pressa però hi ha un voral ampli que facilita la situació.

Per la via de servei paral·lela a l’Eix Transversal anirem baixant fins a Balsareny on, després de creuar el poble, girarem a l’esquerre i farem el Collet de la Portella, un coll de nom desconegut però clarament identificat com el del Cornet, una volta habitual pels de la zona.

El Collet de la Portella no és un gran coll però ja acabant l’itinerari i fet per aquesta banda a mi se’m fa llarg.

Trams de risc

• Sempre hi ha el que creu que és l’amo i senyor de la carretera però per norma general els cotxes amb el que un es creua en aquestes carreteres saben que hi acostumen a haver molts ciclistes i són bastant respectuosos. Es tracta de posar-hi una part nosaltres i una part ells i seguir cadescú amb el que estava fent… Facilitem-nos les coses i respectem-nos.

Observacions i curiositats

Festa dels Traginers (Foto de Regio7)
  • No hi ha cap pujada excessivament forta però és d’aquelles carreteres que va pujant de manera mantinguda i pots quedar ben exprimit depenent del ritme que es porti.
  • A la sortida de Sant Feliu cap a Prats hi ha una font que sempre va bé de conèixer, sobretot en dies d’estiu.
  • El dia que vaig fer l’itinerari estaven fent els “3 tombs” a Balsareny, una festa important pel poble. Va ser perfecte per acabar d’enriquir l’itinerari.
  • Un cop a Balsareny i depenent de les forces i del lloc on vinguem, podem seguir per la carretera paral·lela a l’Eix en direcció a Sallent i Manresa i retallar un bon tram.