CANAL D’URGELL

“Empatx” de camins de grava

L’itinerari proposat transcorre per espais amplis i plans al costat del canal d’Urgell o algun dels seus ramals en el triangle entre Balaguer, Tàrrega i Les Borges Blanques; bons punts tots ells per iniciar-lo, segons el lloc de procedència.

El Canal d’Urgell és una infrastructura hidràulica que reparteix aigua que agafa del riu Segre destinada bàsicament al reg de les comarques de l’Urgell, Pla d’Urgell, Noguera, Segrià i Garrigues.

El Canal d’Urgell, situat al marge esquerre del riu Segre, està format pel canal principal, un canal auxiliar paral·lel al principal i quatre sèquies principals de manera que permetin regar tota la zona compresa entre Balaguer, Lleida, les Borges Blanques i Tàrrega.

Al costat dels diversos canals i sèquies hi trobarem camins de servei destinats al manteniment o a l’accés als conreus, de grava, quasi bé sempre plans que són una delícia per recórrer amb bicicleta i que no presenten cap dificultat tècnica.

L’itinerari proposat recórre aquesta zona.

Mapa esquemàtic de l’itinerari, per bones pistes de grava i algun petit tram per carretera.

Fitxa tècnica

Índex IBP5468
Temps2h45min3h 47min

Descripció de l’itinerari

Sortim a les 8 del matí de les Borges Blanques. Al final sóm 4. La veritat és que confiava que seriem més… Més que res perquè sembla com més sóm més fàcil és passar desaparcebut i menys es nota que vas fluix…

A dos d’ells ja els conec d’una altra sortida prèvia: en Mia i en Xavi. Avui conec a en Joan. Tots provinents de llocs diversos de Catalunya: del Vallés, del Penedès, Tarregonès i Bages.

En Xavi, dinamitzador i motivador del grupet.

Iniciem la ruta amb il·lusió i una mica de fred tot i que ja es preveu que acabarem passant calor. Anem seguint el GPS, i les indicacions de’n Mia que és el que n’està més pendent. Pistes planes pròpies de la zona, més o menys a prop del canal que està buit d’aigua. Quatre bicis en formació de 2 que van fent més ràpid del que jo estic acostumat.

La volta la fem en el sentit de les agulles del rellotge, marxant cap a Juneda, Torregrossa, Miralcamp i Mollerussa, primer gran nucli pel que passem.

Vorejant l’Estany d’Ivars.

Voregem quasi bé tot l’Estany d’Ivars enmig de la boira i seguim cap a les proximitats del Castell de Remei i Linyola, on decidim parar a esmorzar ja amb 60 km a les cames.

Esmorzar de “butifarra”.

Allà descobreixo que estem en aquella terra en que l’entrepà de butifarra és el que a casa meva es diu llangonissa…i em quedo amb les ganes d’un entrepà calentonet ja quan m’havia fet il·lusió d’una butifarra calenta que m’ajudés a recuperar-me del cansament i una mica del fred.

Sortim en direcció a Balaguer on no acabem d’entrar ja que, resseguint la Sèquia primera del Canal d’Urgell ens dirigim cap a Bellcaire d’Urgell.

Passem Penelles, la Guàrdia i arribem a Tàrrega (120km), on entrem i parem a dinar. Allà trobem un restaurant on ens guarden molt amablement les bicicletes i ens entaulem. La veritat és que costa tornar-hi.

hi ha tants canals que no sempre saps el que has de seguir….ni el sentit.

Preixana, Vilanova de Bellpuig, Arbeca,…noms que o no he sentit mai o quasi mai.

Una punxada quan un ja no té forces per res i tan sols pensa en arribar…i, per fi, quasibé amb les últimes llums del dia, Les Borges Blanques. Cercle tancat. Itinerar complet. Cos un xic desencaixat. Content però, de llarg, el més cansat del grupet.

Finalitzant l’itinerari amb els últims raigs de sol
El grupet…

Trams de risc

• Un dels principals riscs que hi ha, sobretot si no anem amb GPS és desorientar-nos i seguir el curs d’algun dels diversos canals en el sentit que no correspon. Cal estar alerta.

Observacions i curiositats

• Fer els Canals d’Urgell, una zona que havia visitat amb format familiar anteriorment, és un petit gran repte. La proposta va arribar d’uns coneguts per internet amb els que compartim poca o molta passió per les bicicletes Gravel i amb quui ja hem fet alguna altra sortida, (Gravallès) tot i que no tant llarga.
  • El Canal d’Urgell és un itinerari llarg…molt llarg…per rodar durant tot el dia. I que a mi em preocupava que els fes durar també la nit.
  • Tenia entès que es volia anar a un ritme de 18km/h però mentre pedalo ja començo a pensar que es referien de mitjana sense parar el rellotge en les parades pròpies d’una ruta ciclista. 27Km/h i 30km/h mantinguts durant estoneta que van buidant el meu dipòsit, ja per si bastant buit.
  • Pedalar durant tot el dia a una velocitat constant, sense parades tècniques ni estones de repòs per descansar les cames es fa esgotador. M’adono que un km/h més o menys és la diferència a poder acabar o rebentar. A 25 vaig bé. 26Km/h és el meu límit acceptable i 27 mantinguts és madurar massa ràpid.
Buscant reserves d’energia per acabar els últims 10km.
  • Tants quilòmetres dónen per molt. Em venen al cap reflexions diverses però una d’insistent que em permet entendre el que a vegades m’han comentat alguns companys. Quina ràbia fa veure que ho estàs posant tot i que els altres no callen, que no paren de xerrar mentre pedalen endiablats en un ritme difícil de seguir… I quan tot i així s’allunyen uns metres… I ho veuen i afluixen…i sents com la seva cadena deixa de treballar per sentit els trinquets ballar… i tu, bé, avui jo, pedals amunt i avall…i sense poder entrar a la conversa, no per ganes… sinó per estalviar tota energia possible que sé que em faltarà.
Crec que la meva cara ho diu tot…
  • Després de tot el dia anant a bon ritme i veient-los el cul encara vam tenir forces per acabar la ruta esprintant fins a la benzinera on teniem els cotxes.
  • Crec que han seguit fent-la més o menys cada any. Jo, potser hi torno algun altre any, quan estigui fort, o molt fort.
  • Una bona època per anar-hi és a l’inici de la primavera per gaudir dels arbres fruiters florits.